Thursday 7 November 2013

Veckans bloggare: Richard Klingvall

hi everyone!!

I going to do a new thing now every week and it's called: blogger of the week! First out we have my friend Richard Klingvall:

Tjenare. Har blivit inbjuden att göra ett gästinlägg på bloggen här å tänkte idag ta upp något så intressant som vilken flugfisketeknik är egentligen OK  ?
Som en relativt ung och ny flugfiskare så har jag vuxit in i flugfiskets  värld under förutsättningen att det finns en hel uppsjö av fungerande tekniker, där jag såklart har tänkt lära mig behärska alla. För det första så stöter man på problem redan där, för som de flesta redan vet så är det svårt att svinga en gäddfluga med #4 spö etc. Alltså, varje teknik kräver ny utrustning som enligt erfarenhet kostar mer än vad medelsvensson har råd att lägga ut. Framfrörallt inte om man som jag bollar sitt ena livsintresse med det andra, d.v.s familj och barn.  Det är helt enkelt för jävla dyrt att köpa ny utrustning vilket gör att jag börjar tänka att det kanske är  bättre att fokusera på en grej?.  I vilket fall som helst så återför jag nu diskussionen om vilken teknik som är ok. Jag menar jag har självupplevt genomgått en del möten vid strandkanterna som jag helst hade sluppit. Vad jag menar är andra människor, respektabla människor, som har den stora fräckheten att kommentera sarkastiskt, vara hånfulla och elaka bara för att jag för tillfället råka ha een czechnymph på tafsen. Eller kanske två då jag gärna använder upphängare. Vilket jag lärt mig fungerar ypperligt även vid sjöfiske, enligt legendaren Johan Klingberg. Men ändå så blir jag hånad för detta? Å i ärlighetens namn så förstår jag inte riktigt grejjen? Varför skulle streamer fiske med sagolikt orealistiska kreationer vara bättre? Eller förmer än czechnymph fisket? Jag trodde att flugfisket handlade om att sätta sig in i fiskarnas matkedja och lära sig imitera den, och alla de stadier som fiskarnas matcykel följer. Så jag menar att man väljer med att fiska med små fiskimitationer istället för att försöka sig på att locka fisk med sin naturliga föda, innebär att man faktiskt väljer bort att fiska med något som är en oerhört stor komponent i fiskarnas matbord. Iallafall, trots tradition och trots anor äldre än de båda världskrigen, så tycker jag att sporten, d.v.s. flugfisket förbättras i takt med att vi kan skapa förutsättningar med tekik som tidigare inte funnits, att imitera och följa fisken födomönster på ett innovativt och utmanande sätt. Bland annat t.ex. som med Joels superfräscha realistiska nympher, eller J-sons fräcka foamkroppar.  Jag säger som en sammanfattning, skäms, till alla er därute som tycker en teknik är bättre eller förmer än någon annan. Jag anser att alla skall få lära sig det man själv tycker bäst om, och är du som jag så lär du dig gärna såväl streamer, våtfluge, torrfluge och czechnymphfiske. Själv har jag kvar speycasting, och i princip allt tvåhandsfiske, då jag ännu inte prövat lyckan här, främst på grund utav att jag inte äger en utrustning.
Jag själv är medlem i ett Fisketeam som heter Fly Fishing Scandinavia, som är ett ungt flugfisketeam med unga passionerade flugfiskare som inget hellre vill än att innan vi dör, hinna utforska så många härliga fjällvatten som vi bara kan. För övrigt anordnar vi guidningar till några av våra favoritdestinationer, checka in vår sajt på Facebook där vi bloggar och slänger upp lite annat smått och gott.

ZZZzzzZZZ  zzzZZZZ zzz ...önskelista: nytt #4 spö och rulle, samt en håv med ghostnet, eller rubbernet. Hade jultomten levererat detta så kanske jag skall börja tro på gubbfan.

This was the blogger of the week Richard Klingvall and go visit him on facebook or check out his great fb page Fly fishing Scandinavia !! Thanks again Richard!!!

Have a great weekend Guys!!

Joel Björn 
(PRO tyer) 

No comments:

Post a Comment